pátek 5. dubna 2013

Yamaha Grizzly YFM 700 EPS

Čtyřkolku jsem vždycky považoval za něco, co oproti motorce má jen jednu výhodu – po zastavení se nemusí sklápět stojánek a z pohledu zábavy na motorku prostě nemá. Je moc těžká, má zbytečně moc kol a kromě využití někde v těžkém terénu jsem smysl čtyřkolky moc nechápal. Několik pracovních čtyřkolek jsem měl možnost vyzkoušet, ale řízení bylo většinou těžké a bez citu, ale jako zdaleka největší problém byla váha a hlavně její rozložení.
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Svět ale zachvátila čtyřková mánie, tak jsem neodolal a jednu koupil. Napřed to měla být sportovní čtyřkolka, ale pak (kupodivu) zvítězil rozum a praktické využití a koupil jsem pracovní čtyřkolku Yamaha Grizzly YFM 700 EPS. 

Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Je to jediná pracovní čtyřkolka, která mi přijde v poměru cena, váha, spolehlivost a funfactor jako docela jiné kafe a doopravdy jsem výběru věnoval mnoho času. Prémiové značky – Polaris, Can Am - velký, drahý, těžký a moc pracovní. Suzuki nemám rád ještě z motokrosu, ale (to je jen můj subjektivní dojem,) podle všech zkušeností Suzuki KingQuad 750 je prý velmi dobrá čtyřkolka. No a pak už zbývají čtyřkolky Made-in-China a to je už na gustu každého soudruha.


Yamaha Grizzly je pracovní čtyřkolka, ale na to, že jde o pracovní nářadí, je s ní zábavy kopec. Elektrický posilovač řízení EPS opravdu funguje a výrazně usnadňuje řízení a ovladatelnost. Posilovač nejen snižuje námahu vynaloženou na řízení čtyřkolky, ale a to je důležitější, opravdu odstraňuje externí síly působící vlivem přejezdu nerovností. EPS zároveň funguje v závislosti na rychlosti a hodnotě točivého momentu a přizpůsobuje se tak aktuálním podmínkám. Řízení je skutečně velmi pohodlné, i když na můj vkus skoro až takové nějaké „gumové“.
 
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS


Podvozek je lehce tužší, ale to mám rád, je to lepší než být jako když jedu na hadu. Tlumení funguje na jedničku, zatím jsem s ním nikdy nešel na dorazy - možná u skoků bych trošku větší měkkost k pohlcení energie přivítal. Rychlé průjezdy pro rozbitých cestách se dají bez větších úskalí a EPS dovolí ještě zrychlovat a s klidem držet přímý směr. Podvozek je v pohodě - lehké skoky si pobere, a víc vlastně možná ani není potřeba. 
 
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Motor nemá problém čtyřkolku rozpohybovat přes stovku a i v sedmdesáti se dá ještě slušně zrychlit. Ke zdolání větších překážek slouží třípolohový tlačítkový přepínač, který ovládá elektronicky řízené diferenciály včetně pevné uzávěry. Pravým palcem se ovládá i za jízdy změna pohonu ze zadního na režim 4x4 a po jednoduchém překlopení krytky ovladače uzávěrky se dá uzamknout i diferenciál a pak Yamahu Grizzly opravdu jen tak něco nezastaví a že jsem se tedy snažil…

 On-Command 2WD/4WD, diff-lock
On-Command 2WD/4WD, diff-lock
Co se mi nelíbí? Brzdy by mohly být ostřejší, hlavně ty přední. A je opravdu nutné si oproti motorce odmyslit jistou „gumovost“ a pocit, že řídíte neovladatelnou hmotu, která se občas tak nějak sama o své vůli hrne prostorem.  

Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
Yamaha Grizzly YFM 700 EPS

Nemyslel jsem si, že to někdy řeknu, ale tahle čtyřkolka mě fakt baví. Je to prostě super zábava na  odpoledne, která dokáže vyšťavit za pár minut. Práce těla je naprostým základem a neustálý boj s řídítky se postará o pořádnou adrenalinovou koupel. Jasně, že s motorkou je větší sranda,... ale  vyzkoušejte to, je to - fakt dobrý.

Yamaha Grizzly YFM 700 EPS
 
 

Yamaha Grizzly YFM 700 EPS

Technické specifíkace:

Typ motoru:                       Čtyřtaktní, kapalinou chlazený jednoválec, EFI , SOHC,
Zdvihový objem:                 686 ccm
Mazání:                             Olejová lázeň
Zapalování:                        DC-CDI
Systém startování:              Elektrický
Systém 4x4:                       On-Command 2WD/4WD, diff-lock
Objem palivové nádrže:        20 litrů
Finální převod:                    Kardan
Převodovka:                       Automatická s variátorem, dva rozsahy, 1 zpětný chod
Celková délka:                    2065 mm
Celková šířka:                     1180 mm
Celková výška:                   1240 mm
Výška sedla:                       905 mm
Rozvor:                             1250 mm
Světlá výška:                     275 mm
Hmotnost bez náplní:           274 kg
Odpružení přední:                Dvojité A-rameno
Odpružení zadní:                 Nezávislé zadní odpružení, dvojité A-rameno
Brzda přední:                      Hydraulická dvojitá kotoučová
Brzda zadní:                       Hydraulická dvojitá kotoučová
Pneumatiky přední:              AT 25 x 8-12
Pneumatiky zadní:               AT 25 x 10-12

Žádné komentáře:

Okomentovat